Statistik kemalangan yang berlaku pada masa ini semakin meningkat dan mengakibatkan sehingga kematian dan hanya cedara sahaja walhal ini perkara yang sering kita dengar di corong2 radio, TV, surat khabar tetapi kes kemalangan tetap terjadi sehingga kini..siapa yang harus dipersalahkan. Tambahan lagi musim perayaan, semakin banyak la kemalangan berlaku disini sana,,kadang kala kemalangan berpunca dari pemandu bas sebab mengantuk, terlanggar lopak, brek dipasir( aku la orang nya), hilang kawalan break dan lain2 lagi...walaupun telah banyak iklan tentang keselamatan di jalan raya telah dipaparkan di TV dan di radio, kes ini tetap berlaku...ape nak buat...mari kite tengok statistik kemalangan di malaysia..sungguh menghayat hati...ingatlah orang tersayang!!!(pakwe n makwe, mak ayah dan sewaktu dengan nya)
Kemalangan boleh terjadi dimana mana sahaja..jadi berhati-hatilah tak kira naik kereta atau pun moto.. haha kalau korang mau tau khamis lepas time aku mau balik dari kerja aku accident sebab aku breaK di pasir.n depan nya ada lopak besar..haaa terbaik punya..kene 10 jahitan..wooo sedap betul kene tengok nih:
dikening ku..xcun dah..sape mau trima aku seada nya hahaha
luka yang terbaik..
Tips keselamatan kepada penunggang motosikal seperti aku
- Ikuti kursus di sekolah memandu. Lebih banyak kemahiran yang anda perolehi akan menjadikan anda lebih cekap menunggang motorsikal. (pass)
- Ikuti servis yang dicadangkan untuk motorsikal anda. (tak tau)
- Gunakan servis profesional (BELOM LAGI)
- Gantikan bahagian yang rosak secepat mungkin (TAK ROSAK LAGI)
- Baca dan fahami panduan yang disediakan (MALAS NAK BACA)
- Selalu periksa motorsikal anda supaya ia sentiasa berada dalam keadaan yang baik (terutamanya lampu depan, belakang, brek dan juga tayar) (TENGOK CAM OK JA)
- Ketahui kebolehan dan juga had kemampuannya (DAH TAU DAH)
- Elakkan daripada melalui jalan yang merbahaya (JALAN RATA JA)
- Berhati-hati dengan sebarang tumpahan minyak (so far tak penah nmpk mnyk kat jln)
- Berhati-hati dengan habuk, bonggol jalan (bumps) dan juga lubang, terutamanya selepas hujan kerana benda-benda ini kadang-kadang sukar dilihat. (LAGI2 PASIR SGT BHYA)
- Pandu hanya pada kelajuan yang mudah untuk anda berhenti serta-merta (ORAIT)
- Pandu dalam gear yang betul (MOTO AKU XADE GEAR LA)
- Gunakan topi keledar. Lebih baik sekiranya dapat menggunakan topi keledar yang menutupi keseluruhan muka.(IKAT KETAT LAGI TU)
- Lindungi mata anda (AKU PAKAI SPEK MATA)
- Tumpukan sepenuh perhatian semasa menunggang motorsikal (tengok org hensem kat sebelah)
- Jangan suka memotong kenderaan lain (OK AKAN KU BUAT PADA HARI NI)
- Bersabar dan bertolak ansurlah di jalan raya (OK BOS)
Comments
ok2 thanks
anyway get well soon ya...
muga cpt sembuh ye..
sy pon penah excident.. siyes smpai skg fobia nak lalu selekoh :(
aku hargai ayt korg..syg ahh hee
ubat pn dh abis..hehe
kening b'jahit..
fara, len kali careful yer..
get well soon k.. :)
*tak leh tgk luka2 yg masih baru, knfm rs mo pitam..
okai dong..
jgn pitam dulu ye
teruk x?
hehe (risau kt moto)...
moto xd pape pn..ok je calar ckt je hee
Bia btol ni?
abes, skrg mcm mne?
da brtambah oke blom?
lanun hahahaha
kt tmpt kne jhit tu lg la gatal gler
nk garuk pn ssh